Tuesday, March 22, 2011

Halaman Rumah Kampungku!!!

Hahahaha...Sesapa yang memang menetap kat kg mesti tahu apa jenis tanaman yang ada kat bawah nie...Nampak menarik kan bentuk dan keindahan rupa bentuknyer?! Kat bawah nie adalah gambar bunga putat iaitu sejenis ulam yang menjadi kegemaran orang kampung...
Tapi aku just makan pucuk dia jer...buah aku tak makan walaupun memang orang buat ulam juga...Pucuk putat rasernyer kelat sikit...tapi sesekali layan gak time balik kg...Lokasi pokok nie ialah di bahagian belakang rumah...


Gambar kat bawah nie mesti semua orang kenal kan??!!Lain la klu baru 3 tahun hidup kat atas muka bumi nie...Belimbing buluh namanyer...terliur aku menyebutnyer...Hehehehe...dah lama mak aku tak masak gulai udang letak belimbing buluh nie...teringin plak rasernyer...Lokasi pokok belimbing buluh nie dekat tepi rumah!!Hahahaha



Dekat bawah pokok belimbing kat atas tu ialah pokok yang dekat bawah nie...Nie hasil usaha mak blogger yang selalu rajin menanam pokok2 dekat halaman rumah...Kat mana dapat benih nenas nie diluar pengetahuan penulis. Tup..tup, bila balik kg dah de kat tepi rumah...Huhuhuhu..


Bunga yang dekat bawah nie mesti banyak yang dah tanam kat halaman rumah kan...Bunga kertas!!Asal usul nama bunga nie diambil sempena bentuknyer yang seakan2 kertas kot...Hahahaha..tahun bila yer bunga kertas nie diberi nama?!Tak pernah plak blogger bertanya asal usul bunga nie kepada orang yang lebih tua...So, kepada yang tahu akan asal usul terciptanyer nama bunga kertas nie sila komen kat bawah ok!!Pokok bunga nie lokasinyer ialah di hadapan rumah mak blogger....

3 comments:

EL MARIACHI said...

fuyyyooo...dah mula memahirkan diri menggunakan Fokus yer...cantiklah gambar tu...

misza said...

yang lain biasa jumpa, pokok putat tak pernah nampak. sebab belakang umah mak kat kg tak de. hahaha...

musang berjanggut said...

Banyak lagi pokok2 kg yang orang sekarang tak berapa nak amik tahu pun...huhuhuhuhu