Thursday, March 10, 2011

Dalam Kenangan....

Pemergian pertama yang amat mengejutkan!!!

Aku masuk tidur seperti biasa malam tu....Selepas selesai solat Terawih,aku masuk bilik untuk menikmati waktu tidurku...Yer la,nak bangun pagi plak besok untuk persediaan berpuasa...
Arghhh...cepat benar masa berlalu,tup...tup dah nak masuk hari ke 11 umat Islam berpuasa...
Seronok gak sebab dapat menikmati hari pertama puasa ngan mak n ayah kat kampung....
Jauh di sudut hati kecil aku rasa sedih tengok keadaan ayah yang tak berapa sihat masa balik last ari tu...Memang pun aku balik utk menyambut bulan mulia ngan diaorang..tambahan plak bila aku mendapat perkhabaran yang ayah kurang sihat pada masa tu...Tapi, time aku sampai umah...mak ngan ayah takde kat umah...ke rumah kenduri kata kakak aku...sempat aku bawa si Faris ke kolam ikan yang aku buat untuk melihat ikan gapi yang aku bela...Hahahaha,dah beranak pinak pun...Tersenyum puas aku tengok banyak yang baru lahir di kolam aku tu....
Aku buat tak tahu lagi bila ayah ngan mak balik ngan motor ex5 nyer tu...Nak suprise la kononnyer...hehehe...terlupa plak keta de kat depan...takkan depa tak tahu kot aku balik?! Hahahaha...
Bila aku masuk jer,aku tengok ayah duduk kat lantai dekat ruang tamu umah...First masa aku tengok wajah ayah, terdetik dalam hati aku...'nape lain sangat wajah tua ayah??!!'...tapi, tak kisah la...janji aku dah sampai kg dan dapat bersama kesayangan aku...Zzzzzzzz

Lebih kurang jam 2 pagi, aku dikejutkan dengan bunyi hs yang kebetulan aku letak kat sebelah bantal tempat aku tidur...Aku celikkan mata yang berat sangat pada masa tu utk melihat si pemanggil...tertera umah hp kat skrin sony ericsson K810i aku...Ahhh sudahhh, bagai nak luruh jantung aku...alamat sesuatu yang tak elok berlaku..Aku sedut nafas sedalam-dalamnyer...Aku tekan button jawab...dan ayah yang mamberi salam...Fuuuhhhh....lega sebentar ngan gementar aku tadi...sebab aku jangkakan sesuatu yang tak aku ingini berlaku pada ayah...
Rupanyer de perkhabaran yang aku sendiri tak jangkakan...'sabar la...abang Zul hang dah meninggal!!!! Ya Allah,lemah aku mendengar kata-kata ayah...aku tak mampu berkata apa2 sebab terlalu terkejut...Aku sembamkan muka aku ke bantal...aku menangis semahu2 nyer sampai isteri disebelah tersedar dari tidur....
Tak sangka aku, panggilan telefon yang aku terima 2-3 hari lepas adalah perbualan terakhir aku ngan abang Zul...Sempat arwah bertanyakan keadaan kesihatan ayah selepas mengetahui aku pulang ke kg...Jadi, berita yang baru aku terima dari ayah tadi amat mengejutkan...Buat pengetahuan hanya aku dan Bang Zul yang berada luar daripada Kedah...

Selepas tu, aku call semua saudara yang berada di lembah Klang utk memaklumkan pemergian abang tersayang...Pak Ngah, Pak Ndak dan semua sepupu2 yang mana terlintas kat kepala otak aku...Aku bangun n cuci muka...dalam masa yang sama isteri turun kebawah memaklumkan berita tersebut kepada mak n bapak mertua aku...Sejurus selepas itu, aku berangkat balik kg lebih kurang jam 3.30 pagi...Pak Ngah n Pak Ndak tumpang aku sekali...

Tiba kat kg lebih kurang jam 7.30 pagi...Arwah hanya akan tiba dari Johor selepas solat Asar...
Sementara menunggu, persiapan telah dibuat dengan rapi...Semasa van jenazah sampai, keadaan sedikit kelam kabut dengan emosi yang bercampur baur...Isteri arwah ada bersama membuatkan suasana begitu hiba...Tetapi selepas membuka kain menutup jenazah semasa arwah di atas katil membuatkan hatiku tersenyum puas...Muka arwah sungguh berseri2 umpama wajah yang aku lihat ketika arwah sedang tidur...Al-Fatihah buat Arwah Zulkifli Bin A.Rahim...

*Arwah Bang Zul berdiri kanan sekali(Berjanggut panjang)





Kehilangan besar dalam hidupku....

Ayah, masih teringat di mindaku waktu engkau menggagahi diri membacakan doa buat arwah Bang Zul 11 hari yang lepas...Mungkin, aku bersedia mendapat perkhabaran pemergianmu ketika Bang Not membuat panggilan pagi 22 September 2008 itu...Mana mungkin Bang Not membuat panggilan seawal pagi itu andai untuk bertanya khabar...Sewaktu dia bertanya khabar padaku, aku dapat meneka emosinya ketika itu...Dia meminta aku perbanyakkan istighfar sedangkan dalam hatiku telah terdetik tentang berita itu...Abang, kenapa engkau minta aku beristighfar sedangkan hatimu jua tidak kuat untuk menyatakannya??!! "Ayah dah tak dak...",...
Ketika itu aku masih stabil kerana aku telah menjangkakan dari awal...Tapi abang...kenapa kau terus meletak telefon??!!Ya, aku tahu yang engkau jua merasakan akan kehilangan penghulu ini...
Ya Allah, Ramadhan 1429 begitu meninggalkan kesan buat diriku...Sewaktu aku membawa perkhabaran ini kepada menantumu, aku tak dapat mengawal emosiku lagi...manakan tidak, aku tak dapat menahan raungan kesedihannya....sabarlah sayang...ini dugaan yang harus kita tempuhi...Mak dan bapak mertuaku ikut serta pulang ke kg...Tak tahu la berapa yang aku pecut ketika itu...3 jam setengah aku sampai ke Kg. Teluk Wang...Abang aku ada mengatakan yang arwah akan dikebumikan selepas solat Asar...Berat hati aku memohon supaya tetap menunggu kepulanganku dahulu...
Jam 5 petang aku sampai...orang dah ramai kat hadapan rumah aku...Aku melangkah masuk ke rumah dengan semangat yang kuat...Aku kena kuat!!!Tapi,bila terpandang wajah ibu aku segala semangat itu luntur entah kemana...Aku terus memeluk mak...yang ketika itu berada di bawah tangga rumah...Mak berbisik ke telingaku meminta aku bersabar..."Sabaq la...nak buat macam mana..."...Berderai air mata aku...Aku melangkah ke jenazah...membuka kain penutup wajah...kutatap wajah tua ayah...kucium ayah..Air mata yang hampir jatuh ke muka arwah cepat2 kuseka..."Maafkan segala kesalahan cheq ayah...." Segala memori bersama arwah menusuk ke dalam jiwa aku.... Al Fatihah buat arwah A. Rahim Ismail....

7 comments:

ijan rahim said...

abg arm, ang tlah mmbuatkan aku terigtkan ayah n abg zul..berdrai air mata aku tatkala mmbca cerita ini..terigt aku saat2 indah brsama arwah..hnya doa yg mmpu aku krimkan..smoga arwah ayh n abg zul brbhagia d sna hndknya..aminnnnnn

Jalil said...

cantik nukilan hang, kenangan itu sentiasa dihatiku, biarpun kita redha dengan ketentuanNya, namun ia ttp meninggalkan kesan pd sanubari kita semua, semoga Roh ayahanda dan kekanda ditempatkan bersama golongan orang2 yang beriman... Aminnn...

nyanyisunyi said...

AlFatihah buat semua yang telah pergi menemuiNYA..juga buat arwah ayah kepada anak2 akak yg telah pergi pada 12Oktober 2009.muga mereka semua di tempatkan di kalangan insan2 yang soleh dn diterima amalannya...amin

pak long said...

salam...
al-fatihah..moga ditempatkan bersama orang yg beriman..

khalidahmacambaguss~O_o said...

al-fatihah..itu saja yg dapat saya sedekahkan... moga roh2 mereka ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman...

Anonymous said...

Al-Fatihah.......Jalan cerita hampir sama je dgn pe yg umi tulis di blog umi tapi umi de tambahan iaitu arwah opah.....pe2 pun arwah ayah sentiasa dalam ingatan........


Isterimu,

Anum
Beutiful Life

musang berjanggut said...

Thanks buat semua yang comment entry nie...Ingatan terhadap arwah tetap segar dalam ingatan...AlFatihah buat mereka...Semoga aman di sana....